יום שבת, 16 בינואר 2016

טליה נגב-"מאפייני המרחב הדיגיטאלי"

לעמיתי המורים,שלום.

הקשבתי קשב רב להרצאתו של  דר' אלון הסגל .הוא חיזק ידיעות שידעתי ועורר בי  עניין  וסקרנות בנושאים אחרים.
מייד בתום ההרצאה נכנסתי לאתר Second Life על מנת לבדוק מה זה ולהתנסות. חוויה מומלצת למי שטרם התנסה..

שלושה רעיונות , שאהבתי  ושהביאו אותי להרהר ולחשוב עליהם ,הם:

  •  דר הסגל טוען כי אדם אנלוגי העושה שימוש במסכים  ובעזרים דיגיטאלים כחלק מלמידה פרונטלית זה לא המצב  האולטימטיבי.                                                                                                                                     מזה שנים שאני משתלמת בהשתלמויות העוסקות ב"למידה מתוקשבת" במטרה להפוך את השיעור למעניין יותר,מגוון יותר,עדכני וחדשני .  חשבתי לתומי כי  אני "תופסת " את העניין  ובכל פעם שישנה השתלמות כזו המלמדת כלים מתוקשבים אני עולה על הרכבת  ואף נחשבת למתקדמת ב"בארגז הכלים המתוקשבים" שלי.         לאורך השנים לימדו אותי להשתמש בישומי המחשב,להפיק מצגות ,להוסיף סרטונים ,למדתי להשתמש בkahoot', בלוח שעם ,בענני מילים, ביוצר סרטים ,בהקמת אתר בגוגל ולהשתמש  בישומי הגוגל השונים ועוד אך אני מבינה שעדיין יש לי הרבה מה ללמוד במרחב הסייבר .

  • ·         תפקידי המורה –הנחיה מתודולוגית ,שאילת שאלות ויציאה לפתרון ,תקשורת עם אנשים והכוונה למקורות מידע ,הגדרת גבולות השיח ואתיקה ומוסר. המורה יכול לשמש כמומחה ומקור ידע.                                              מחד זה מעורר את המורה להכין את "שיעורי הבית" ואכן להיות מומחה בתחומו  -דבר שלכשעצמו מעורר אנרגיות מתחדשות בכל פעם מחדש. מאידך ,המורה של פעם היה מקור הידע ועתה השינוי בתפקידו הינו מלחיץ .ומה אם המורה אינו מתחבר לכל החידושים וההתפתחויות הטכנולוגיות  ? האם זה הופך אותו להיות פחות טוב? האם אנחנו המבוגרים למדנו פחות דברים ? ואיך בכל זאת בעידן שמדברים על למידה מתוקשבת ועל עוד הרבה רעיונות  יפים ונפלאים  בעניין הלמידה המשמעותית עדיין תלמידי ישראל נופלים בנושאים  הנלמדים כבר מגיל הגן  -החל בחגים וכלה בנושאים הקשורים לידע כללי.
  • דר הסגל ניפץ טענה לפיה לנוער של היום אין כישורים  וערכים חברתיים  כמו  :אמון ,שקיפות, חברתיות כערכי יסוד  .לדבריו הנוער יפה מאוד מכיר בערכים אלו דוקא בשל המהירות בה מתרחשים אירועים במרחב הסייבר. היות והחברים הם השופטים במרחב החברתי הרי שהם משלמים במיידי בהוצאה מהקבוצה אם לא ישמרו על כללי המשחק,  תפקידנו כמבוגרים לעזור להם לעשות את ההתאמה לחיי החברה פנים מול פנים 


2 תגובות:

  1. טליה, שלום,
    קראתי בעיון ובהנאה את ה"פוסט" שלך; יישר כוח!
    בנקודה השלישית קצת עלו בי ספקות? האם את מסכימה עם דבריו של ד"ר הסגל? נכון שלכל משחק - בין אם וירטואלי ובין אם מציאותי/ממשי - יש חוקים ושופטים משלו, אך באשר לכישורים והערכים החברתיים אני מזדהה יותר עם עמדתה של עמיתתנו יעל קריספין, כפי שביטאה אותה ב"פוסט" שלה.
    בברכה,
    לירן לוי

    השבמחק
  2. לוי לירן? אינך רשום בהשתלמות או שכן ולא ביצעת את המשימות הקודמות?

    השבמחק