א. עולם התקשורת המשתנה: ההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה
ד"ר הסגל משווה בין דור אנושי-גילי לדור טכנולוגי; קצב התחלפות הדור הוא, אפוא, קצב החלפת מכשיר הטלפון הסלולרי שלנו. הטכנולוגיה מתפתחת בקצב מואץ, והדור האנושי צריך להתאים עצמו לדור הטכנולוגי. אם בעבר למדו בדרך ההרצאה- הכתבה, הרי שכיום האוריינות היא חזותית, וירטואלית ומקוונת ורב תקשובית. לכך יש להתאים את מערכת ושיטת ההוראה.
ואולם גם רעיון חברתי טמון פה: הטכנולוגיה המתפתחת משנה אותנו, התורכים אותה, בהתאם והופכת אותנו למכונסים יותר בעולם הדימיון הפנימי שהטכנולוגיה גורמת לנו לפתח בקרבנו.
ב. תפקיד המורה: המורה כמנחה
עוד בלימודי תעודת ההוראה שלי לפני כארבע שנים, לימדו אותנו על תפקידו המשתנה של המורה. כיום, לאחר כמה שנות נסיון בהוראה, אני יכול להעיד, שנכון הדבר. כל המידע מצוי באינטרנט, והמורה כבר אינו מקור הידע הבלעדי. תפקידו, אפוא, לכוון, ל הדריך ולהנחות, להוות כגשר בין התלמיד לבין מקורות המידע המהימנים. לשם כך נערכת בבית ספרי השתלמות PBL בה אנו לומדים לפתח תלמידים כלומדים עצמאיים.
ג. „קהילות מדומיינות" : צמצום/ביטול גבולות הזמן והמרחב באמצעים טכנולוגיים.
ההתפתחות הטכנולוגית והאינטרנט מאפשר לקיים קשרים ולשמור עליהם גם מבלי צורך לנכוח באותו המרחב הפיזי. כאשר לימדתי עברית בגרמניה ערכתי לתלמידיי שיחות ״סקייפ״ עם תלמידי עברית בני גילם מבתי ספר יהודיים אחרים באירופה במטרה לקיים קהילת דוברי עברית, ולו וירטואלית
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה