יום ראשון, 17 בינואר 2016

מאפייני המרחב הדיגיטלי

שלושה רעיונות שנחשפתי אליהם בהרצאתו של ד"ר אלון הסגל:

1. סינון מידע
כמות ההודעות, האימיילים, הציוצים וכיוב' שמתבצעים בפרק זמן נתון - הם מעבר לתפישתנו.
ד"ר הסגל מציין בהקשר הזה את היכולת של הילד לסנן את המידע. בעוד הוא מקבל X הודעות וואטסאפ בזמן נתון, הוא עונה רק ל-10% מתוכן. כלומר, נובע מכך הדגש שיש לתת להבחנה בין עיקר לטפל.
עבורנו כמורים, פחת הצורך בהצפת המידע. תפקידנו כיום לסייע בסינון שלו.

2. אין משמעות לקרבה הפיזית
מידע בין אנשים עובר במרחב הדיגיטלי, גם כאשר הם נמצאים באותו הבית ואין ביניהם תקשורת מהסוג הישן.
לדברי ד"ר הסגל: "אתה יכול להיות מאד קרוב ולא לדבר.... ואתה יכול להיות מאד רחוק וכן לדבר".
דהיינו היום, כדי ללמד - לא צריך להתקבץ פיזית לכיתה. ההוראה קיימת גם מחוץ לגבולותיה.

3. תפוצת מידע לא אמין
ד"ר הסגל מזכיר סקר לפיו מרבית הנשאלים העבירו הלאה מידע שקיבלו, על אף שלתחושתם היה נטול אמינות.
לטעמי, הנתון הזה מדגיש מאד את החשיבות של המורה כבעל ידע אמין שביכולתו לאשר ולהפריך את המידע הגודש את התלמידים מכל עבר.

תגובה 1:

  1. עופר שלום,
    שמחתי לקרוא את דבריך. הרעיונות שבהם התמקדת לדעתי רק מחזקים את העובדה שלנו, המורים ,יש השפעה רבה על בני הנוער בכל הקשור לאיזון בין מידע לבין ידע.

    השבמחק