יום שישי, 15 בינואר 2016

בחרתי להתייחס ל - 3 הרעיונות הבאים מתוך הרצאתו של ד"ר אלון סגל:

1. תפקידו של המורה - המורה יכול לשמש כמומחה ומקור ידע, תפקידו העיקרי : מנחה, מתווך / מנתב שיביא את הלומד המתעניין לידי מציאת שאלת חקר.
חשוב שהמורה ידע לעניין, לדרוש מהתלמידים, אך הוא אינו רק מקור ידע ומתן תשובות ,תפקידו לייעץ, להנחות במתודולוגיה ולהקנות ערכים,להגדיר גבולות שיח, אתיקה ומוסר. תפקידנו כמורים ואנשי חינוך להראות לתלמידים את החיבור בין העולם הפיזי לעולם הוירטואלי. עלינו מוטלת האחריות לחבר אותם, העולם נולד עם יכולת להתאים את עצמו אלינו. 

2. הרשת מעצימה את הקשרים בין קבוצות. ההשתייכות איננה בהכרח לקהילה לוקלית, ישנה אפשרות בחירה לפי תוכן, לפי תחומי עניין ולכן הקשרים מתעצמים יותר ויותר וניתן לקדם את הקבוצה. בנוסף, הקשרים במרחב נוצרים במהירות רבה והכיתה איננה סטטית. הרשת מאפשרת ללומדים להתייעץ בקלות, לשאול שאלות, לשתף, להביע, להעביר סרטונים ותמונות והכל באופן נגיש וזמין. יכולה להיעשות עבודת צוות איכותית ונפלאה , תוך שיתוף רעיונות "און ליין" וחשיבה משותפת, כך שהלומד משתמש במידע שמצא / שניזון מחבר לקבוצה, מתנסה בו וכמובן לומד מכך. ישנה אינטרקציה אמיתית בין הלומדים בקבוצה .
גם אנחנו המורים, יכולים להשתתף בקבוצה ולהיות מעורבים, לשאול, להתעדכן, להנחות, לפתור בעיות שצצות , להעלות רעיונות וכדומה, הן במסגרת תפקידנו כמחנכים ומנהלים כיתה והן כמורים מקצועיים. לא פעם נתקלתי בתלמידים ששאלו שאלות, התעניינו, הכינו את עצמם לקראת מבחן, וכמובן שהרשת הזמינה והמרחב הוירטואלי נתנו מענה מתאים, תרגול, פתרון בעיות וכדומה....במרחב אחד, בזמן מיידי, אחד מול כולם או אחד מול אחד ,בקלות.
במקרים רבים אף מתפתח מרחב שונה ומקדם שממשיך את מה שהתחלנו בכיתה.  

3.כל דור מתמודד עם חדשנות טכנולוגית ומשתנה בהתאם. המידע נייד, חברתי והוא כל הזמן נמצא ולא נמצא... אין תשובה נכונה , התשובה מותאמת למצב. ד"ר סגל מדגיש כי התקשורת היא כמרחב חיים ומהותו=תוכן. למרחב חוקים משלו שלאו דווקא רגילים אליהם והם חשובים מאוד ולכן צריך ללמוד אותם. אנו המורים צריכים להכיר, להיחשף ולדבר בשפת הנוער תוך כדי כך שנתקרב לעולם הדיגיטאלי , נכיר אותו , נשתמש בו ונתחבר אליו. החיבור הנ"ל יצור ויגרום לנו לתקשר טוב יותר עם תלמידינו וכך נדבר בשפתם. הנוער מדבר אחרת בגלל השימוש בקדמה ובטכנולוגיה הזמינה. בסיכומה של ההרצאה אומר ד"ר סגל כי אנו צריכים "לדבר את שפתם"...
בנוסף, ד"ר סגל הדגיש כי כיתה פרונטלית עם עזרים של טכנולוגיה דיגיטלית זה פחות מוצלח....יש להיכנס ולהבין את ה"הסייבר ספייס" כי שם כולנו חיים וכולנו נמצאים ! 
אני מאמינה בכך מאוד וחושבת שככל שנכיר טוב יותר את עולמו של הלומד/ הילד, זה יצור קרבה וקשר משמעותי בינינו ויניע אותו ללמידה יעילה יותר. 
עינת פלדמן , "מאפייני המרחב הדיגיטלי"

3 תגובות:

  1. עינת, אני מסכימה עם הרבה דברים שכתבת: על השינוי בתפקידו של המורה, על היכולת לשתף וללמוד המון בתוך קבוצות קהילתיות ברשת, אך רציתי להתייחס לנושא של עזרים דיגיטאליים בכיתה פרונטאלית. אני חושבת שעברנו תהליך משמעותי בהכנסת העזרים הדיגיטאלים לכיתות וזה יוצר הרבה יותר עניין ואפשרויות. אך כמו שאמר ד"ר סגל בהרצאתו ואת הבאת מדבריו, צריך עכשיו לעלות דרגה ולא להשתמש בהם כאמצעי המחשה אלא שהכיתה ממש תהיה במרחב הדיגיטאלי. זה מתחבר לתפקידו המשתנה של המורה כפי שתיארת בהתחלה. אתגר ענק!!!
    שלומית הוניגמן

    השבמחק
  2. עינת ! שם משפחה בבקשה

    השבמחק