המִשׂחוּק בהוראה הוא למעשה שילוב של מאפיינים משחקיים בפעילות שאינה משחקית, כאמצעי להשגת מטרה לימודית, חברתית או התנהגותית, אותה הגדיר המורה. בין המאפיינים המשחקיים ניתן למצוא: תחרותיות, תגמולים ורווח, הדרגתיות ועלייה בשלבים, צבירת נקודות וניצחון.
השילוב של משחקי ה"קאהות" וה"קוויזים" השונים במהלך השיעור מאפשר, למשל, את המִשחוק. אני מלמד כיתות ז-ח. אני משתדל לפתוח כל שיעור בשלוש דקות של חידון QUIZZIZ לאוצר מילים. פעילות זו מאפשרת פתיחה מרעננת לשיעור, מעוררת מוטיבציה למהלך השיעור, מכניסה את התלמידים ל"מוד" של למידה וכמובן מביאה לחזרה ולשינון של אוצר המילים שנלמד מדי שיעור מאז תחילת השנה. המנצח זוכה לקבל בסוף השיעור פתק "כוכב היום" (אצלנו בביה"ס נהוגה שיטת התגמול של "מילה טובה" - פתקים שהתלמידים צוברים ובהגיעם לסכום מסויים הם מקבלים פרס ממנהלת ביה"ס.). גם האתר של "אופק" מציע משחקים ופעילויות מקוונות שנניתן לשלב במהלך הקניית האותיות. כך גם חוברת העבודה והספר של "שפה מספרת תרבות".
מלבד לשילוב של משחקים בשיעור, ניתן לשלב במהלך השיעור מאפיינים נוספים של משחקים. למשל, כאשר אני נותן משפטים לתרגום כעבודת כיתה, אני מעלה את רמת הקושי ממשפט למשפט. המשפט האחרון הוא משפט אתגר. ולקראתו אני מעלה את המתח ומציגו כ"משפט לאמיצים" בלבד. ומי שמספיק "אמיץ" ומצליח גם לפתור נכונה זוכה לקבל, בו במקום, פתק של "מילה טובה". מאפייני המשחק: שלבים, תחרותיות ועידוד השתתפות, תגמול ופרס. מאפייני משחוק נוספים: עבודה בקבוצות ותחרות בין הקבוצות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה