יום ראשון, 13 במרץ 2016

יחידה מספר 6: "משחוק", נתנאלה מלמד

יחידה מספר 6: "משחוק", נתנאלה מלמד

מידי מספר שיעורים אני משלבת משחק קצר- לפעמים בפתיחת השיעור כמו למשל חידה שקשורה לנושא השיעור,לעתים בסופו במטרה לחזור על החומר הנלמד , במיוחד כדי לעשות איזושהי הפוגה מהשיעור המסורתי/ ההוראה הפרונטלית כשהמטרה המרכזית היא לאוורר את השיעור ולהכניס עניין ותחרותיות.
לאחר עיון בחומרים המצורפים ליחידה זו  כמו מאמרה של יעל חקורשיאן בנושא "גימיפיקציה בחינוך" וחשיפה למספר משחקים לימודיים שלא הכרתי קודם באתר של אפרת מעטוף, אני מציעה  לשלב את המשחוק בשיעור בדרך שבה התלמידים יתבקשו לחבר משחק לימודי בעצמם. מבחינת הזמן המוקדש לפעילות אפשר לקבוע מראש שכל סוף שיעור יוצג משחק או להקדיש שיעור שלם להצגת התוצרים (מעין פרויקט סיום שישוקלל בציון השנתי של התלמיד).
מטרת הפעילות: חזרה על אוצר מילים אקטיבי ( בהלימה לתכנית הלימודים לכיתות י').
תיאור הפעילות: התלמידים יתבקשו להתחלק לצוותים, לבחור טקסט/יחידה שנלמדו במהלך השנה (באחריות המורה לבדוק שכל צוות יבחר טקסט שונה כדי להימנע ממצב שבו מספר צוותים יציג טקסט זהה), להתמקד באוצר המילים שבהם.
דרך הכנת המשחק התלמידים יידרשו לקרוא פעם נוספת את הטקסט/ים ולבחור מראש את המילים החשובות .
 מה הרווח? לצד הפוגה מן השיעורים ה"רגילים" כמו למשל עשיית בוחן על אוצר מילים שיש לדעת באופן אקטיבי, יש כמה מטרות לפעילות מוצעת  זו: אחת מהן היא גיוון  דרך ההוראה (התלמידים הם אלה שמובילים את ההוראה ולא המורה). בנוסף, פעילות מסוג זה מאפשרת "תזכורת"  של אוצר המילים שנלמד לאורך השנה בצורה חווייתית ו"אחרת". לצד המטרות שהוזכרו,יש לציין שפעילות כזו מאפשרת למורה עצמו לקבל משוב על הטקסטים והתכנים השונים בהם עסק לאורך השנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה